Home staging, czyli sposób na szybszą sprzedaż mieszkania

Home staging staje się coraz bardziej popularną metodą w branży nieruchomości. W Polsce – ze względu na dużą konkurencję – trudno jest sprzedać mieszkanie, szczególnie z rynku wtórnego. Właśnie dlatego coraz więcej osób przed wystawieniem swojego mieszkania na sprzedaż lub pod wynajem przygotowuje nieruchomość tak, aby przyciągnęła ona jak najwięcej chętnych. Co więcej, z badań przeprowadzonych przez firmy ds. nieruchomości wynika, że nie tylko wzrasta cena wyremontowanego mieszkania, ale zmniejsza się także czas jego sprzedaży. Home staging powinien więc zainteresować przede wszystkim te osoby, które chcą szybko sprzedać mieszkanie, bądź też te, które od dłuższego czasu mają problem z zachęceniem do jego kupna.

Jak to zrobić?

Otóż czasem wystarczy tylko kilka zmian, home staging w swoim założeniu ma bowiem zmienić wygląd mieszkania po jak najniższych kosztach. Najczęściej sprowadza się to do tego, że usuwa się stare meble, aby zaprezentować potencjalnym klientom przestrzeń mieszkania. Coraz więcej osób planuje także urządzić mieszkanie w nowoczesnym stylu, dlatego nie przyciągnie ich z pewnością stara meblościanka. Czasem wystarczy zwykłe przemeblowanie. Nawet nie zdajemy sobie sprawy, jak inne ułożenie łóżka czy szafy dodaje pomieszczeniu więcej przestrzeni, a kupno jednej lampy zmienia charakter z zimnego na ciepłe.

Niektóre mieszkania wymagają jednak większej pracy. Po usunięciu zbędnych mebli i rzeczy należy wywietrzyć wszystkie pokoje – nieprzyjemny zapach, zwłaszcza w starszym budownictwie, potrafi zniechęcić potencjalnych klientów. Musimy pamiętać, że osoby zainteresowane kupnem mieszkania i tak urządzą je po swojemu, zbędne są więc firany czy żyrandole, które nadają mieszkaniu ciężki, przestarzały charakter. O wiele więcej dadzą odsłonięte okna, które wprowadzą do pomieszczenia więcej światła i optycznie je powiększą. Można iść oczywiście o krok dalej i pokusić się o pomalowanie ścian, drzwi, czasem mebli. Jeżeli chodzi o ściany, to najlepiej skorzystać z koloru białego – jest on uniwersalny i przy tym rozjaśnia mieszkanie.

Poradź się specjalisty

Home staging jest już na tyle rozpowszechniony, że powstały już na jego temat specjalne programy telewizyjne. Jest też coraz więcej home stagerów, czyli osób, które pomagają urządzić mieszkanie „pod sprzedaż” nie nadwyrężając przy tym portfela właściciela mieszkania. Można całkowicie powierzyć całe przygotowania lokalu takiej osobie – w przypadku mieszkania o powierzchni 50 m2 jest to około 3 tys. zł. Można jednak zrobić to na własną ręka, korzystając uprzednio z konsultacji. W takim przypadku home stager sprawdza wszystkie aspekty nieruchomości – od lokalizacji po wygląd mieszkania i sporządza specjalny raport z informacją co i jak należy zmienić. Koszt takiego raportu to ok. 350-400 zł.

Czasami – ze względu na rozkład mieszkania – nie mamy pomysłu jak zagospodarować dane pomieszczenie. Home stager nadaje im funkcje tak, aby dla potencjalnego klienta dany pokój nie był tylko zbędnymi metrami niewykorzystanej przestrzeni, ale ciekawym, i właśnie funkcjonalnym, pomieszczeniem.

Także niektóre agencje nieruchomości zapewniają zainteresowanym usługę home stagingu. Pepper House współpracuje z panią Marią Burakowską ze znanej oglnopolskiej firmy: Home Stagers Network Polska, której właścicielem jest pani Maria Semczyszyn, znana m. in. z programu „Home staging – mieszkania do sprzedania” na DOMO+ i inicjatorka home stagingu w Polsce.

Aneta Pogorzelska

 

Powrót
Autor Aneta Pogorzelska - kierownik oddziału Pepper House
Sierpień 22, 2014        4 komentarze

Napisz komentarz




Poniżej uzupełnij wynik działania. *

  1. Władek napisał(a):

    Ciekawy artykuł 🙂 Mam pytanie odnośnie wzrostu wartości nieruchomości po home stagingu….. o ile średnio może wzrosnąć wartość mieszkania?

    • Aneta Pogorzelska napisał(a):

      Wieloletnie, zagraniczne badania pokazują, że nabywcę na nieruchomości, które zostały zaaranżowane pod sprzedaż można było znaleźć w czasie do 40% krótszym, a ich cena była do 10% wyższa.

  2. Kryspin napisał(a):

    Znam kogoś kto korzystał z tego typu pomocy i dało to niesamowity efekt …. Dodatkowo można oglądać takie cuda w TV … Pozdrawiam

  3. Łukasz Kruszewski napisał(a):

    P. Aneto z ciekawości, to zdjęcia będące case study pepper house? Pamiętam jak kiedyś home staging komunikowano, jako sposób na uatrakcyjnienie nieruchomości i wzrost jej wartości. Teraz widzę, że przekaz bazuje na przyśpieszeniu sprzedaży. Inspirujące 🙂

Polecane serwisy