Rębiechowo biurowym zagłębiem Gdańska?

Jeszcze kilka lat temu lotnisko im. Lecha Wałęsy wydawało się miejscem położonym na gdańskim „końcu świata”. Nie dość, że długo się tam jechało, to wręcz wjeżdżało się w zupełnie inni mikroklimat, tak różny od pogody, która w tym samym czasie panowała w mieście. Rozwój Trójmiasta jest, na szczęście, nieubłagany i dziś lotnisko w Rębiechowie zostało niemal wchłonięte przez metropolię. Gdańsk nie tylko przybliżył się do portu lotniczego, ale też zyskał nowe tereny pod budowę biurowców. I tak niezagospodarowane pola stały się naszą lokalną „doliną krzemową”.

Miliony zadowolonych pasażerów.

Gdańskie lotnisko zyskało w ostatnich latach na znaczeniu. Wpływ na to miało wiele czynników m.in. coraz ciekawsza oferta dla zagranicznych turystów, którzy przekonali się podczas Euro 2012, że Polska to przyjazny kraj, rozwój gospodarczy i hotelowy. Wszystko to sprawiło, że w 2013 roku przewinęły się przez nie niemal 3 mln pasażerów i jak prognozują specjaliści, rok 2014 ma zamknąć jeszcze bardziej imponująca liczba.

JSK Architekci

Idzie nowe.

Wielka sportowa impreza, czyli wspomniane Euro 2012, uruchomiła lawinę zmian. Blaszane lotnisko w Rębiechowie w ciągu kilku lat zmieniło się nie do poznania, a to wciąż nie koniec metamorfozy. Wybudowano już nową drogę kołowania dla samolotów, stanowiska odladzania, płytę postojową oraz nowoczesny terminal pasażerski T2. Ale na tym nie koniec. Port Lotniczy im. Lecha Wałęsy wciąż jest placem budowy, choć nie uciążliwym dla podróżnych. Nadal trwają tam poważne prace m.in. drugi etap rozbudowy terminalu T2 o około 30 procent (zacznie obsługiwać również pasażerów przylatujących) oraz połączenia lotniska z budowaną właśnie Pomorską Kolejną Metropolitalną, która zrewolucjonizuje trójmiejską komunikację miejską. W planach jest budowa rękawów, dzięki którym odlatujący turyści dostaną się na pokład samolotu bezpośrednio z hali odlotów bez konieczności schodzenia na płytę lotniska. To udogodnienie będą mogli sprawdzić już niebawem, bo wiosną tego roku.

Władze portu dokładają wszelkich starań, by gdańskie lotnisko zyskało renomę i zdobyło nową, wyższą kategorię, dzięki której samoloty będą mogły lądować nawet w niesprzyjających warunkach atmosferycznych. Będzie to możliwe dzięki zastosowaniu tzw. lamp osiowych, które zostaną umieszczone w płycie startowej.

Rozbudowa terminalu ma się zakończyć latem 2015 roku i pochłonąć niemal 88 mln złotych. Budynek zostanie wydłużony o 60 metrów w kierunku zachodnim. Co więcej, na poziomie pierwszego piętra połączony będzie z przystankiem Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, a to oznacza komfort dla pasażera – wysiadając z samolotu dostanie się na terminal za pomocą rękawa, a następnie bezpośrednio do kolejki. Wszystko to bez konieczności wychodzenia na zewnątrz budynku.

Zmienia się okolica.

Turyści, którzy z różnych przyczyn utknęli na gdańskim lotnisku, nie mieli gdzie przenocować. Oddalony od centrum Port Lotniczy zmuszał ich do przemieszczania się w poszukiwaniu hotelu. Na szczęście taki scenariusz należy już do przeszłości, bowiem w październiku 2013 otwarto nowy hotel Hampton by Hilton, oddalony od terminalu o 200 metrów. Jak zapewnia inwestor, obiekt spełnia potrzeby pasażerów, którzy w oczekiwaniu na samolot muszą znaleźć nocleg oraz podróżujących po Europie biznesmenów, którzy z racji wykonywanego zawodu, często się przemieszczają i nie mają czasu szukać pokoju w mieście. Na gości czeka 116 dwuosobowych pokoi, centrum fitness i sale konferencyjne.

Hampton by Hilton (mat. prasowe)

Hampton by Hilton (mat. prasowe)

Biurowce rosną jak grzyby po deszczu.

Biznes również docenił potencjał, jaki tkwi w Rębiechowie – na obrzeżu miasta od kilku lat trwa ekspansja biurowców. W dużej mierze przyczyniła się do tego poprawa komunikacji. Droga na lotnisko jest pierwszej jakości, a już niebawem będzie się tam można dostać Pomorską Koleją Metropolitalną. Wszystko to sprawiło, że inwestorzy nie martwią się o dojazd do pracy swoich pracowników i chętnie wynajmują tam biura.

W 2010 roku firma Allcon otworzyła kompleks biurowy Allcon@Park, w którego skład wchodzą 3 nowoczesne, z dźwiękoszczelną szklaną elewacją, połączone ze sobą łącznikiem biegnącym przez kondygnacje budynki. Te biurowce najbardziej doceniła branża IT, w której skład wchodzi słynny Intel.

Natomiast od 2010 roku trwa budowa innego kompleksu biur oraz sal konferencyjnych, BCB Business Park. Koniec prac budowlanych zaplanowano na 2015 rok. Całość będzie się składać z pięciu budynków. Zalety? Całe mnóstwo. Pracownicy kompleksu dostaną się do pracy albo dwoma liniami autobusowymi, albo Pomorską Kolejną Metropolitalną. Ci jadący samochodem również nie mają na co narzekać: od Obwodnicy Trójmiasto dzielą ich zaledwie… 3 minuty.

Niesamowite wrażenie robi inwestycja Airport City, która sprawi, że przy lotnisku wyrośnie nowa dzielnica. Nie będzie się ograniczać tylko do biur – klienci znajdą w niej hotel (już stoi – mowa o Hampton by Hilton) oraz sklepy, a także przystanki tramwajowe i autobusowe. A wszystko to niemal „przytulone” do Portu Lotniczego im. Lecha Wałęsy.

W październiku firma transportowo-logistyczna SKAT ogłosiła, że właśnie na terenie Airport City zamierza postawić nową siedzibę przy ulicy Słowackiego. Dlaczego tam wybuduje ogromny, trzykondygnacyjny budynek? Odpowiedź jest prosta: świetna lokalizacja i przyszłościowy plan, który zakłada, że już za kilka lat w okolicach lotniska będą rezydować najważniejsze i najbogatsze polskie firmy.

Airport City (JSK Architekci)

Airport City (JSK Architekci)

Będzie jeszcze lepiej?

Gdańskie władze doceniają potencjał lotniska w Rębiechowie. Są świadome, że mają w „garści” wciąż niezagospodarowany biznesowo teren, który w przyszłości może nie tylko podwyższyć rangę Trójmiasta, ale też zasilać miejski budżet. Właśnie dlatego w marcu 2013 roku odbyło się spotkanie marszałka województwa, władz Gdyni, Gdańska oraz inwestorów, którzy mają zamiar przenieść biznes do Airport City. Ustalili, że na przestrzeni kolejnych kilkunastu lat powstanie nowa, stricte biznesowa dzielnica, która sprawi, że lotnisko im. Lecha Wałęsy nie będzie już się tylko kojarzyć z hukiem samolotów. Tutaj przede wszystkim będzie się liczył pieniądz i wielkie inwestycje.

ala

Powrót
Autor Alicja Olkowska
Luty 20, 2014        5 komentarzy

Napisz komentarz




Poniżej uzupełnij wynik działania. *

  1. Pola napisał(a):

    Gdańsk sporo zyskał na rozbudowie lotniska, za to mieszkańcy pobliskich dzielnic dostali w pakiecie jeszcze większy hałas i dodatkową porcję spalin.

    • Piotr napisał(a):

      Czyżby mieszkańcy pobliskich dzielnic, kupując mieszkanie lub budując dom, nie wiedzieli że lotnisko będzie się w przyszłości rozbudowywać?

  2. TAB napisał(a):

    Oby kolejki jeździły częściej niż autobusy, szczególnie w godzinach wczesno porannych !

  3. Boczek napisał(a):

    Nic tylko latać sypiać i dalej latać i latać 🙂 Inwestycje w infrastrukturę zawsze przyniosą zyski …

  4. Xmen napisał(a):

    A ja myślałem, że lotnisko jest im. LECHA WALESY 😉 W każdym razie respect!

Polecane serwisy